Programowanie Obiektowe - zajęcia 13
Ćwiczenia (Java)
- Stwórz 10-cio elementową tablicę obiektów klasy Integer i
wypełnij ją losowymi wartościami z przedziału <1,20>.
- Wypisz zawartość tablicy na ekranie.
- Stwórz listę klasy ArrayList i zainicjuj ją wartościami ze
stworzonej wcześniej tablicy (metoda Arrays.asList(Object[])).
- Napisz funkcję, która wypisze zawartość kolekcji (klasa
Collection) na ekranie przy użyciu iteratorów (klasa Iterator), a
następnie wykorzystaj ją do wypisania zawartości stworzonej listy
ArrayList.
- W podobny sposób stwórz, wypełnij i wypisz zawartość listy
LinkedList.
- Dodaj do jednej ze stworzonych list zawartość drugiej
(addAll),
- następnie usuń elementy znajdujące się na drugiej
liście (removeAll),
- dodaj (add) i usuń (remove) ręcznie kilka elementów,
- ustaw (set) i odczytaj (get) wartość pod danym indeksem,
- znajdź indeks danego elementu (indexOf),
- sprawdź, czy lista zawiera dany element (contains),
- skopiuj część jednej listy do drugiej (subList).
- Posortuj listę:
- w sposób rosnący (Collections.sort),
- w ten
sposób, by wszystkie elementy parzyste znajdowały się przed
nieparzystymi (2, 4, 8, 1, 5, 7, 9) (Comparator).
- Używając listy LinkedList napisz klasę Stos i Kolejka.
- Stwórz mapę (HashMap) przypisującą wartościom Integer od 0
do 9
odpowiednie napisy ("zero", "jeden", etc.).
- Wypisz zbiór kluczy (keySet), wartości (values),
przechowywanych
par (entrySet).
- Sprawdź czy dana wartość (containsValue) i dany klucz
(containsKey) znajduje się w mapie.
- Odczytaj wartość spod danego klucza (get).
- Usuń wartość spod danego klucza (remove).
- Stwórz zbiór (klasa Set) na podstawie wcześniej stworzonej
listy
- sprawdź, co stało się z powtarzającymi sie elementami.
Uwagi
- Klasy Arrays oraz Collections
dostarczają szereg statycznych metod do operowania na tablicach oraz
kolekcjach.
- Comparator jest obiektem
definiującym metodę umożliwiającą porównanie dwóch elementów.
Powrót