Katedra Oprogramowania
Wydział Informatyki PB
Inżynieria oprogramowania
Wykład
Celem wykładu jest przedstawienie całego procesu związanego z tworzeniem i wykorzystywaniem systemów informatycznych. Powinien uświadomić słuchaczom, że programowanie jest tylko elementem składowym tego procesu oraz, że na powodzenie przedsięwzięcia mają wpływ wszystkie fazy cyklu życia oprogramowania. W skład wykładu wchodzi również mini-kurs prezentujący możiwości wykorzystania Unified Modeling Language (UML) w modelowaniu i projektowaniu systemów oprogramowania.
Nr |
Temat wykładu |
1 | Przedmiot i cele inżynierii oprogramowania, przyczyny powstania IO, metodyka a metodologia, narzędzia CASE |
2 | Wprowadzenie do UML, diagramy przypadków użycia systemu, diagramy czynności (pdf) |
3 | UML: Diagramy klas i obiektów, pakiety (pdf) |
4 | UML: Diagramy interakcji i stanów (pdf) |
5 | UML: Diagramy fizyczne: komponentów i wdrożenia (pdf) |
6 | Cykl życia oprogramowania (modele: wodospadowy, spiralny, COTS, ...) |
7 | Inżynieria wymagań dla
systemów informatycznych |
8 | Modelowanie i projektowanie systemów |
9 | Implementacja systemu |
10 | Testowanie, weryfikacja i walidacja oprogramowania (testy dynamiczne i statyczne) |
11 | Zapewnienie jakości oprogramowania i metryki oprogramowania (pdf) |
12 | Dokumentowanie, instalacja, wdrażanie oraz konserwacja oprogramowania |
13 | Wiarygodność systemów informatycznych |
14 | Zarządzanie projektami programistycznymi |
15 | Zarządzanie ryzykiem w projektach |
Egzamin:
Będzie składał się z dwóch typów zadań: praktycznych (50% oceny) i
teoretycznych (50% oceny). W części praktycznej (2-3 zadania) będzie się trzeba
wykazać umiejętnością tworzenia diagramów (UML) na podstawie zadanego scenariusza. W
części teoretyczej należy odpowiedzieć na 3-4 pytania (Uwaga: niektóre mogą wymagać
pomyślenia!). Obie części są pisemne i nie wolno korzystać z żadnych notatek. Aby
otrzymać ocenę bdb należy zdobyć 90% punktów; na ocenę dst należy uzyskać 50% punktów.
Copyright © 2002-6 Marek Krętowski. All rights reserved.
Revised: 2006-03-14