Katedra Oprogramowania
Wydział Informatyki PB

Inżynieria oprogramowania
Pracownia specjalistyczna
(studia niestacjonarne)


Celem zajęć jest praktyczne zapoznanie się z projektowaniem przy użyciu Unified Modeling Language (UML) podczas tworzeniu (wstępnego) projektu wybranego systemu informatycznego. Praca odbywa się w grupach 3-osobowych przy wykorzystaniu narzędzia CASE.

Nr

Temat zajęć Rozliczenie Sprawdziany
1

Przedstawienie wymagań i sposobu prowadzenia zajęć, utworzenie zespołów, pokaz działania programów Visual Paradigm for UML oraz IBM Rational Rose, uzgadnianie tematyki zadania projektowego

2

Określanie celów i zakresu projektowanego systemu oraz korzyści z jego wdrożenia; wyszukiwanie przypadków użycia, tworzenie diagramu przypadków użycia

TC
(p. 1)
3

Opisywanie przypadków użycia oraz diagramy czynności

TC
(p. 2, 4.1)
4

Projektowanie interfejsu użytkownika, identyfikowanie klas

d. przyp. użycia
d. czynności (5 pkt)
5

Tworzenie diagramu klas, identyfikowanie atrybutów i metod

TC
(p. 4.2, 5.4)
6

Tworzenie diagramów interakcji (przebiegu)

TC
(p, 5.1-5.2)
7

Diagramy zmiany stanu

d. klas
d. przebiegu  (5 pkt)
8

Specyfikowanie wymagań niefunkcjonalnych i propozycji technologii informatycznych; przygotowanie planu prac projektowych i analiza ryzyka projektu

TC
(p. 4.3 i 5.3)
9

Przekazanie wykonanego projektu; prezentacja projektów i wkładu poszczególnych członków zespołu projektowego w jego wykonanie

TK d. stanów
d. wdrożenia (5 pkt)
10

Omówienie wyników oceny projektów, wystawianie ocen, wpisy do indeksów

 

Sposób zaliczenia pracowni specjalistycznej:
    Ocena końcowa jest wyliczana na podstawie:
    - krótkich sprawdzianów (od 0 do 15 punktów),
    - zdobyczy punktowej z projektu (od 0 do 15 punktów),
    - terminowości pracy:
        - terminy cząstkowe (TC): każdy zjazd opóźnienia to strata 1 punkta,
        - termin końcowy (TK): każdy tydzień opóźnienia strata 2.5 punkta),
    - podziału pracy w ramach zespołu,
    - obrony projektu.

Przeliczenie punktów na oceny jest następujące:

Punkty 30.0-27.0 26.75 - 24.0 23.75 - 21.0 20.75 - 18.0 17.75 - 15.0
Ocena 5,0 4,5 4,0 3,5 3,0

Zawartość sprawozdania projektowego:
    0. Metryczka (uczelnia, wydział, kierunek, przedmiot, rok i semestr studiów, prowadzący i data przekazania sprawozdania)
        0.1. Skład zespołu i podział pracy pomiędzy poszczególnych uczestników zespołu
        0.2. Proponowana punktacja
    1. Treść zadania projektowego
    2. Cel budowania systemu, jego zakres oraz kontekst, przewidywalne mierzalne i niemierzalne korzyści z jego wdrożenia
    3. Słownik (definiujący ważne, specyficzne terminy związane z dziedziną problemu, wykorzystywane w projekcie)
    4. Perspektywa przypadków użycia:
        4.1. Diagramy przypadków użycia (co najmniej 10 przypadków użycia)
           4.1.1. Opisy tekstowe wszystkich aktorów
           4.1.2. Opisy tekstowe wszystkich przypadków użycia
                - nazwę przypadku
                - wykaz uczestniczących w nim aktorów
                - opis tekstowy ciągu zdarzeń, zarówno podstawowego jak i alternatywnych (np. awaryjnego)
                - częstotliwość wykonania, przewidywane spiętrzenia oraz czasy realizacji (typowy, maksymalny)
                - opis wartości uzyskiwanych przez aktorów po zakończeniu przypadku użycia
        4.2. Diagramy czynności (3 przykładowe diagramy)
        4.3. Diagramy interakcji (przebiegu) z opisem tekstowym komunikatów (3 przykładowe diagramy)
    5. Perspektywa projektowa:
        5.1. Diagram klas
        5.2. Uporządkowany alfabetycznie wykaz wszystkich klas, zawierający:
                - krótki opis tekstowy
                - wykaz wszystkich zidentyfikowanych atrybutów i metod (z krótkim opisem tekstowym)
        5.3. Diagramy stanów (3 diagramy dla wybranych klas) wraz z opisem tekstowym występującym na nich elementów
        5.4. Propozycje interfejsu użytkownika (okno główne, menu, dialogi, itp...)
    6. Wymagania niefunkcjonalne dla system, w tym m.in.:
        6.1. Oszacowanie wielkości bazy danych
        6.2. Propozycja wymaganych czasów odpowiedzi
        6.3. Oszacowanie ilości i typów potrzebnych stanowisk pracy użytkowników systemu 
    7. Propozycja technologii informatycznych, które mogą zostać wykorzystane do realizacji systemu (sprzęt, oprogramowanie)
        - diagram(-y) wdrożenia
    8. Propozycja planu pracy zawierająca, przynajmniej:
        - wyróżnione etapy z podanym czasem trwania każdego etapu (dni robocze)
        - zależności pomiędzy etapami (np. co musi być zakończone przed rozpoczęciem kolejnego etapu)
        - alokacja zasobów ludzkich do realizacji poszczególnych etapów
    9. Analiza ryzyka projektu zawierająca wykaz przewidywanych zagrożeń:
        - prawdopodobieństwo/szansa wystąpienia (np.: znikome, średnie, duże, bardzo duże)
        - stopień szkodliwości w przypadku wystąpienia (np.: duży, średni, mały)
        - propozycje metod zapobiegania danemu zagrożeniu
        - plan awaryjny (sposób postępowania) w przypadku wystąpienia zagrożenia
  10. Kosztorys realizacji przedsięwzięcia (koszty projektu, oprogramowania, systemu, szkoleń, wdrożenia oraz konsultacji)
        - w rozbiciu na mniejsze jednostki (etapy, podsystemy, moduły,...)
        - warunki płatności, sposób odbioru
        - może być wariantowy 

Kilka uwag dotyczących formy sprawozdania:
    1. Bez zbędnych upiększeń
    2. Całość "zszyta" w sposób trwały
    3. Wydruk dwustronny
    4. Sprawdzona ortografia

Przygotowanie materiałów przekazywanych do oceny:
    1. Dokumentacja projektu w formie papierowej zawierająca wszystkie elementy określone w “Zawartości sprawozdania projektowego”
    2. Płytka CD zawierająca:
            - w katalogu exc_desc dokument z treścią zadania projektowego
            - w katalogu doc dokument stanowiący sprawozdanie
            - w katalogu src pliki z diagramami UML (utworzone w Rational Rose, Poseidon lub innych narzędziach)
        Wszystkie pliki dokumentacji w formacie edytora w którym zostały stworzone (doc, sxw, ...) i w formacie pdf
        Płytka podpisana następująco: IO, rok akademicki, semestr, rodzaj studiów, nazwiska studentów

        (np. IO, 2004/05, V, dzienne lic., Adamski, Kowalski, Nowak)

Powrót   


Copyright © 2003 Marek Krętowski. All rights reserved.
Revised:
2007-10-03